Bus 27 maakte deel uit van een serie van 15 bussen van het type Worldmaster van het merk Leyland. In de jaren 50, 60 en 70 reed Bus27, als onderdeel van het wagenpark van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht (GVU) , in de Schepenbuurt in Utrecht.

De Bussen van Leyland hebben vanaf de jaren vijftig tot in de jaren tachtig het openbaar vervoer in ons land weer op de kaart gezet. Met name met componenten van de Worldmaster en Tiger Cub werden in ons land door verschillende bedrijven bussen gebouwd, zoals Den Oudsten, Hainje, Verheul en Werkspoor.

Bus27 is gebouwd door Verheul uit Waddingsveen. De Verheul-fabriek werd op 9 december 1970 door brand verwoest. Op deze plek verrees vervolgens de Nederlandse vestiging van British Leyland. De naam Verheul werd niet meer gebruikt en carrosserieën werden niet meer gebouwd. De bouw van standaard streekbussen werd voortgezet door Den Oudsten te Woerden.

Bus27 heeft vanaf 1976 ruim  tien  jarenlang dienst gedaan als safaribus in de Beekse Bergen. In 1987 werd bus27 samen met bus31 door het GVU teruggekocht. Bus27 werd opgeknapt waarbij Bus31 als plukbus diende voor de onderdelen.  In 2001 ontfermden zich een aantal liefhebbers rondom de 27. De bus werd vervolgens opnieuw grondig gerestaureerd waardoor deze bus in concoursstaat verkeert. De 27 staat gestald aan de Europalaan. Een enkele keer verschijnt bus27 nog op de weg.

 

enkele deelnemers